پایان نامه بررسی عملکرد مدیران تحصیل کرده و غیر تحصیل کرده درآموزش وپرورش
دسته بندی | مدیریت |
بازدید ها | 0 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 604 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 135 |


پایان نامه کارشناسی رشته مدیریت دولتی
بررسی عملکرد مدیران تحصیل کرده و غیر تحصیل کرده درآموزش وپرورش
چکیده
بررسی مسائل مدیریت دولتی چه به عنوان موضوعی در دستور کار مدیران و چه به عنوان بحثی آموزشی، از دیدگاههای متفاوتی مورد بحث قرار گرفته است. بعضی آن را در سطح خرد و در حدود سازمان آموزش و پرورش مطرح و سعی کرده اند با آن به شیوه ای موردی و خاص رفتار نمایند. عده ای نیز مسائل مدیریت دولتی را نسبت به موسسات آموزشی ، موضوعی خارجی در نظر گرفته اند و تلاش می کنند با ارائه پیشنهادها و توصیه ها به مدیران، اعم از خصوصی یا دولتی، آنان را در مواجهه با رویدادهای محیط اجتماعی توانمندتر سازند. در کنار این دو دیدگاه می توان به دیدگاه سومی توجه کرد که در آن بررسی مسائل مدیریت دولتی تا سطح بررسی مسائل اداره امور عمومی ارتقا یابد و مرزهای موسسات را با توجه به آمیختگی محیطهای داخلی و خارجی تجزیه و تحلیل کند. از این دیدگاه کنکاش در مسائل عمومی و رابطه آن با مدیریت و اداره امور، ویژگیهای خاصی پیدا می کند، از جمله اینکه یک مشکل یا نیاز عمومی چه فرایندی را از شکل گیری تا تبدیل شدن به مسئله ، موضوع روز (Issue) و حتی بحران طی می کند، این موردها یا مسائل چه ارتباطی با ساختارها و مراحل تحول نظام اداره امور عمومی پیدا می کنند و سرانجام اینکه جنبه های مختلف سیاسی، مدیریتی، و حقوقی آنها چه راه حلهایی برای مدیران آموزش و پرورش پیشنهاد می کنند. مقاله حاضر مروری در معرفی دیدگاه سوم است که با استفاده از نظریه ها و تعریف و زمینه های مرتبط با فعالیت مدیران در بخشهای خصوصی و عمومی سعی دارد این نکته را روشن کند که طرح و بررسی مسائل مدیریت دولتی تا چه حد متأثر از ساختارها و ارزشهای جامعه و اداره امور عمومی است .
فهرست
عنوان صفحه
فصل اول........................................ 1
مقدمه.......................................... 2
تعریف موضوع.................................... 4
اهمیت موضوع.................................... 7
اهداف تحقیق................................... 10
فرضیات تحقیق.................................. 11
قلمرو تحقیق................................... 12
تعاریف اصطلات.................................. 13
فصل دوم....................................... 15
پیشینه و ادبیات تحقیق مطالعه منابع مربوط به موضوع تحقیق 16
فصل سوم....................................... 24
سیر تحول مدیریت............................... 25
نظریه کلاسیک مدیریت............................ 25
نظریه مدیریت علمی............................. 26
نظریه مدیریت اداری............................ 27
نظریه بوروکراسی............................... 27
مزایا و محدودیتهای عمده تئوری کلاسیک مدیریت ... 28
مکتب روابط انسانی............................. 28
تئوری علم مدیریت ............................. 29
نگرش سیستمی .................................. 29
مدیریت اقتضائی................................ 30
تاثیر تئوریهای مدیریت بر مدیریت آموزشی........ 31
تعاریف مدیریت................................. 35
ویژگیهای منحصر به فرد مدیریت.................. 37
مهارت مورد نیاز مدیران........................ 39
عوامل موثر در موفقیت مدیران................... 44
ارزشیابی اثر بخشی و کارآمدی مدیران............ 45
عوامل موثر در اثر بخشی سازمان ................ 49
وظایف مدیران.................................. 51
برنامه ریزی .................................. 53
انواع برنامه ریزی............................. 54
مراحل عمده برنامه ریزی........................ 55
برنامه ریزی موثر.............................. 56
سازماندهی-تامین بکارگیری نیروی انسانی........ 59-57
نظارت و کنترل................................. 60
هدایت و رهبری................................. 61
سلسله مراتب نیازها............................ 63
انگیزش و رفتار................................ 64
بهداشت روانی.................................. 65
تئوری x و y ................................... 66
نظریه گروهای انسانی........................... 67
مطالعات در مورد نظریه رهبری................... 68
سیستم مدیریت لیکرت............................ 71
رهبری اقتضایی................................. 72
رهبری موفق.................................... 73
همگانی و رهبری................................ 74
رهبری مبتنی بر عشق و محبت..................... 76
مدیریت مشارکتی ............................... 79
شرایط لازم برای اثر بخش بودن مشارکت............ 81
مزایای مشارکت................................. 82
برنامه ریزی و اجرای تغییر..................... 84
فرآیند ایجاد تغییر............................ 86
خلاقیت و نوآوری................................ 87
فرآیند خلاقیت.................................. 88
ویژگی افراد خلاق............................... 89
موانع خلاقیت................................... 90
استراتژی نوآوری............................... 91
روابط انسانی.................................. 92
روابط انسانی در مدرسه......................... 93
شاخص روابط انسانی مطلوب....................... 95
عوامل موثر در ایجاد رضایت خاطر معلمان......... 96
فصل چهارم
روش تحقیق..................................... 101
جامعه آماری................................... 102
ابزار جمع آوری اطلاعات......................... 103
نحوه جمع آوری اطلاعات.......................... 104
روشهای آماری تحقیق............................ 105
فصل پنجم ..................................... 106
جدول توزیع پاسخهای مربوط به فرضیه یک.......... 107
نمودار فرضیه 1................................ 108
جدول شماره 2 فرضیه 1.......................... 109
جدول توزیع پاسخهای مربوط به فرضیه دو.......... 111
نمودار فرضیه 2................................ 112
جدول شماره 2 فرضیه 2.......................... 113
جدول توزیع پاسخهای مربوط به فرضیه سه.......... 115
نمودار فرضیه 3................................ 116
جدول شماره 2 فرضیه 3.......................... 117
جدول توزیع پاسخهای مربوط به فرضیه چهار........ 119
نمودار فرضیه 4................................ 120
جدول شماره 2 فرضیه 4.......................... 121
جدول توزیع پاسخهای مربوط به فرضیه پنج......... 123
نمودار فرضیه 5................................ 124
جدول شماره 2 فرضیه 5.......................... 125
خلاصه تحقیق و نتیجه ........................... 128
پیشنهادات .................................... 131
محدودیتها و تنگناهای تحقیق.................... 133
پیوستها
منابع و ماخذ
پرسشنامه
حدود انتظارات مدیران
شیوه نامه انتصاب مدیران