پایان نامه بررسی فرسودگی شغلی دبیران زن مراکز پیش دانشگاهی
دسته بندی | روانشناسی و علوم تربیتی |
بازدید ها | 1 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 337 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 100 |


پایان نامه بررسی فرسودگی شغلی دبیران زن مراکز پیش دانشگاهی
چکیده
فرسودگی شغلی شامل احساس خستگی عاطفی ، مسخ شخصیت و عدم موفقیت فردی در کار است. این پژوهش فرسودگی شغلی دبیران زن مراکز پیش دانشگاهی دولتی شهر تهران را مورد بررسی قرار داد . روش تحقیق توصیفی و از نوع زمینه یابی است . نمونه این تحقیق 134 نفر از دبیران زن مراکز پیش دانشگاهی دولتی شهر تهران بودند که با استفاده از روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند . ابزار تحقیق پرسشنامه فرسودگی شغلی بوده که به روش محقق ساخته تهیه شد . نتایج تحقیق نشان داد که فرسودگی شغلی دبیران در مولفه های خستگی عاطفی ، مسخ شخصیت ، عدم موفقیت فردی کمتر از سطح متوسط می باشد . و بین سن با فرسودگی شغلی دبیران و همچنین میزان تحصیلات ، تعداد سالهای تدریس و نوع ماده درسی و فرسودگی شغلی دبیران تفاوت معنی داری بدست نیامد . در مورد ارتباط تعداد سالهای تدریس در دوره پیش دانشگاهی و فرسودگی شغلی در دو مولفه خستگی عاطفی و مسخ شخصیت رابطه معنی داری بدست نیامد، و فقط در ارتباط مولفه سوم یعنی عدم موفقیت فردی با فرسودگی شغلی تفاوت معنی دار بود .
فهرست مطالب
فصل اول
1-1- مقدمه 2
1-2- بیان مسأله................................. 3
1-3- اهمیت مسأله................................. 4
1-4- اهداف تحقیق................................. 5
1-4-1- هدف کلی تحقیق................ 5
1-4-2- هدف جزئی تحقیق............... 5
1-5- سؤالات تحقیق................................. 6
1-6- تعاریف متغیرها.......................... 7
1-7- تعاریف عملیاتی.......................... 9
فصل دوم
2-1- مقدمه......................... 11
2-2- فرسودگی شغلی.................. 11
2-3- رویکردهای مختلف به فرسودگی شغلی 14
2-3-1- رویکرد بالینی .............. 14
2-3-2- رویکرد روان شناختی – اجتماعی 16
2-3-3- رویکرد تبادلی............... 17
2-3-4- مدل کاپنر................... 19
2-4- رویکرد ساختاری................ 20
2-4-1- سازمان...................... 21
2-4-2- جو سازمانی.................. 21
2-4-3- تئوری سیستم های اجتماعی و جو سازمانی 22
2-4-4- جو سازمانی و روابط سازمانی.. 23
2-4-5- شاخص های جو سالم سازمانی.... 24
2-4-6- بهداشت روانی................ 25
2-4-7- روحیه....................... 26
2-4-8- ویژگی های مدرسه سالم........ 26
2-5- مراحل فرسودگی شغلی............ 27
2-5-1- ماسلاچ....................... 27
2-5-2- پستونچی..................... 28
2-5-3- مراحل فرسودگی شغلی معلمان (ساراسون) 30
2-6- عوامل فرسودگی شغلی............ 30
2-7- نشانه های فرسودگی شغلی........ 33
2-8- عوارض فرسودگی شغلی............ 34
2-9- استرس شغلی.................... 34
2-9-1- منابع استرس شغلی............ 35
2-9-2- ارتباط استرس شغلی با تحلیل رفتگی 37
2-10- تحلیل رفتگی وشخصیت........... 41
2-10-1- تحلیل رفتگی و شغل آموزگاری. 43
2-11- فشار روانی................... 45
2-11-1- آثار تخریبی فشار روانی در تدریس 46
2-11-2- راههای کاهش فشار روانی معلمان 46
2-12- پیشینه پژوهش................. 48
2-12-1- تحقیقات داخلی.............. 48
2-12-2- تحقیقات خارجی.............. 54
فصل سوم
3-1- طرح تحقیق..................... 58
3-2- جامعه آماری................... 58
3-3- متغیر مستقل و وابسته.......... 58
3-4- روش نمونه گیری ............... 58
3-5- ابزار اندازه گیری............. 59
3-6- پایایی و روایی تحقیق.......... 59
3-7- ابزار تجزیه و تحلیل داده ها... 59
فصل چهارم
4-1- مقدمه......................... 61
4-2- تجزیه و تحلیل داده ها ........ 62
فصل پنجم
5-1- مقدمه......................... 85
5-2- بحث ونتیجه گیری .............. 85
5-3- پیشنهادها..................... 91
5-4- محدودیتها..................... 91
منابع.............................. 92
فهرست جداول
جدول 4-1 – توزیع فراوانی مرتبط با متغیر سن دبیران................................... 62
جدول 4-2 – توزیع فروانی مرتبط با متغیر میزان تحصیلات دبیران............................. 64
جدول 4-3 – توزیع فروانی مرتبط با متغیر تعداد سالهای تدریس دبیران....................... 66
جدول 4-4 – توزیع فروانی مرتبط با متغیر تعداد سالهای تدریس در پیش دانشگاهی.............. 68
جدول 4-5 – توزیع فروانی مرتبط با متغیر نوع درس مورد تدریس.............................. 70
جدول 4-6 آمار توصیفی مرتبط با بررسی وضعیت مولفه خستگی عاطفی........................ 72
جدول 4-7 آمار توصیفی مرتبط با بررسی وضعیت مولفه مسخ شخصیت.......................... 72
جدول 4-8 آمار توصیفی مرتبط با بررسی وضعیت مولفه عدم موفقیت فردی.................... 73
جدول 4-9 بررسی وضعیت موجود دیدگاه دبیران نسبت به خستگی عاطفی........................ 74
جدول 4-10 بررسی وضعیت موجود دیدگاه دبیران نسبت به مسخ شخصیت.......................... 76
جدول 4-11 بررسی وضعیت موجود دیدگاه دبیران نسبت به عدم موفقیت فردی.................... 78
جدول 4-12 بررسی مقایسه ای فرسودگی شغلی با تأکید بر سطوح سنی........................... 80
جدول 4-13 بررسی مقایسه ای فرسودگی شغلی با تأکید بر مدرک تحصیلی........................ 81
جدول 4-14 بررسی مقایسه ای فرسودگی شغلی با تأکید بر تعداد سالهای تدریس................. 82
جدول 4-15 بررسی مقایسه ای فرسودگی شغلی با تأکید بر تعداد سالهای تدریس در پیش دانشگاهی. 84
جدول آزمون تعقیبی LSD مرتبط با جدول 15 85
جدول 4-16 بررسی مقایسه ای فرسودگی شغلی با تأکید بر نوع درس مورد تدریس (نوع تدریس)..... 86
فهرست نمودارها
نمودار 4-1 نمودار مرتبط با توزیع فراوانی جدول شماره 1.................................. 63
نمودار 4-2 نمودار مرتبط با توزیع فراوانی جدول شماره 2.................................. 65
نمودار 4-3 نمودار مرتبط با توزیع فراوانی جدول شماره 3.................................. 67
نمودار 4-4 نمودار مرتبط با توزیع فراوانی جدول شماره 4.................................. 69
نمودار 4-5 نمودار مرتبط با توزیع فراوانی جدول شماره 5.................................. 71